Inschrijven op e-Mut

Hoe kan ik me inschrijven op e-Mut?

Er zijn drie mogelijkheden om je e-Mut-account aan te maken:

Klassieke inschrijving

  • Vul het inschrijvingsformulier in door op deze link te klikken.
  • Bevestig je e-mailadres door te klikken op de link in de e-mail die je wordt toegestuurd.
  • Geef de activeringscode in die je via sms hebt ontvangen. Deze code wordt gebruikt om je identiteit te controleren.
  • Definieer je persoonlijke wachtwoord. Hou hierbij rekening met de beveiligingsregels.

Vervolgens kun je inloggen op je e-Mut-account!

Opgelet: de sms wordt gebruikt om je identiteit te controleren. Als je geen mobiele telefoon hebt of geen sms kunt ontvangen, kun je je eigen wachtwoord niet instellen. Om veiligheidsredenen ontvang je je wachtwoord per post.

Inschrijven via eID

Om je op e-Mut in te schrijven via eID, moet je:

  • de kaartlezer met je computer verbinden.
  • je eID in de kaartlezer steken.
  • de pincode van je eID ingeven. Ben je je pincode vergeten? Klik hier.
  • na je aanmelding via eID, vragen wij je om een wachtwoord in te stellen voor je volgende aanmelding bij e-Mut.
  • vragen over de verbinding met je eID? Klik hier.

Inschrijven via Itsme

Om je op e-Mut in te schrijven via Itsme, moet je:

  • de app downloaden op je smartphone.
  • vragen over de verbinding met Itsme? Klik hier.

 

Ik heb geen sms ontvangen. Wat moet ik doen?

Als je tijdens de inschrijving geen sms van ons hebt ontvangen, kun je een nieuwe sms aanvragen. Als je na deze aanvraag nog steeds geen sms hebt ontvangen, krijg je om veiligheidsredenen je wachtwoord per post.

Voor mijn inschrijving op e-Mut wordt mijn e-mailadres gevraagd. Wat moet ik doen als ik dat niet heb?

Meld je in dat geval aan met je elektronische identiteitskaart (eID) of Itsme.
 

Wie kan zich inschrijven op e-Mut?

Alleen een gerechtigde van een ziekenfondsrekening kan zich inschrijven op e-Mut.

Welke veiligheidsaanbevelingen moet ik volgen?

Om de bescherming van je persoonlijke account te waarborgen, adviseren wij je om:

  • een voldoende veilig wachtwoord in te stellen.
  • je wachtwoord met niemand te delen.
  • uit te loggen wanneer je je e-Mut-account niet meer gebruikt.
  • je e-Mut-account niet onbeheerd open te laten staan.
Wat moet ik doen met de toegangscode die ik heb gebruikt om me aan te melden?

We hebben de inlogprocedure gewijzigd, zodat je gemakkelijker toegang krijgt tot je e-Mut-account. De toegangscode die je eerder hebt ontvangen, is niet langer nodig. Voortaan kun je alleen met je wachtwoord inloggen.

Problemen inloggen e-Mut

Hoe kan ik me aanmelden op e-Mut?

Er zijn drie mogelijkheden om je aan te melden op e-Mut:

Aanmelden via wachtwoord

Geef je aansluitingsnummer of je rijksregisternummer en je wachtwoord in en bevestig je keuze.

Aanmelden via eID

Om je aan te melden via eID op e-Mut moet je:

  • de kaartlezer met je computer verbinden.
  • je eID in de kaartlezer steken.
  • de pincode van je eID ingeven. Pincode vergeten?
  • vragen over de verbinding met je eID? Klik hier.

Inschrijven via Itsme

Om je op e-Mut in te schrijven via Itsme, moet je:

  • de app downloaden op je smartphone.
  • vragen over de verbinding met Itsme? Klik hier.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Als je je wachtwoord vergeten bent, klik dan op "Wachtwoord vergeten?” en volg de onderstaande stappen:

  • Geef je aansluitingsnummer en rijksregisternummer in.
  • Geef de activeringscode in die je via sms hebt ontvangen.
  • Activeer je inschrijving door de activeringscode in te geven die per sms naar je is opgestuurd.
  • Stel je persoonlijke wachtwoord in volgens de beveiligingsregels.

Opgelet, je ontvangt alleen een sms als we in het bezit zijn van je mobiele nummer. Zo niet, ontvang je om veiligheidsredenen je wachtwoord per post.

Mijn wachtwoord op e-Mut is geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Om veiligheidsredenen wordt je e-Mut-wachtwoord geblokkeerd wanneer je 3 keer een onjuist wachtwoord hebt ingegeven. Om toegang te krijgen tot e-Mut, moet je een nieuw wachtwoord instellen door hier te klikken of aan te melden via je eID-kaart.

Ik slaag er niet in om me aan te melden via mijn elektronische identiteitskaart. Wat moet ik doen?

Als je er niet in slaagt om je aan te melden op e-Mut via je eID, raden wij je aan om de volgende aanbevelingen op te volgen:

  • De driver van de kaartlezer moet correct geïnstalleerd zijn op je computer.
  • De Java-software op je computer moet correct geïnstalleerd en up-to-date zijn. Je kunt de laatste versie downloaden op java.com.
  • Je besturingssysteem (Windows, Mac OS, Linux) en webbrowser (Internet Explorer, Chrome, Firefox) moeten up-to-date zijn.

Het eID-authenticatiesysteem loopt via de Federale Authenticatiedienst (FAS). Het FAS heeft een update uitgevoerd die problemen kan veroorzaken bij het verbinden via je identiteitskaart of via de It's Me applicatie.
Als je
ondanks de bovenstaande aanbevelingen problemen heeft met een van deze twee verbindingsmethoden : 

ga naar de website van FAS om de instructies te volgen voor het updaten van je webbrowser
→ Log in met je wachtwoord

Andere problemen e-Mut

Ik kan mijn brieven niet weergeven op e-Mut. Wat moet ik doen?

Als je er niet in slaagt om je brieven te zien, raden wij je aan om volgende aanbevelingen op te volgen:

  • Kijk na of je een PDF-programma (bijvoorbeeld: Adobe reader) hebt geïnstalleerd op je computer. Je kan de meest recente versie hier downloaden.
  • Kijk na of de instellingen van je browser correct zijn.
  • Kijk na of je webbrowser (Edge, Chrome, Firefox, Safari, …) en PDF-programma (bijvoorbeeld: Adobe reader) up-to-date zijn.
Krijg ik mijn brieven nog via post en e-mail?

Geen nood, je brieven zullen nog steeds via post of e-mail naar jou verstuurd worden. We bieden je gewoon via e-Mut een bijkomende dienst aan om ook daar je brieven makkelijk te bekijken.

Als ik een brief aanklik, wordt deze automatisch gedownload in plaats dat deze in mijn webbrowser verschijnt.Wat moet ik doen?

Als je er niet in slaagt om je brieven in je webbrowser te zien, raden wij je aan om volgende aanbevelingen op te volgen:

  • Kijk na of je een PDF-programma (bijvoorbeeld: Adobe reader) hebt geïnstalleerd op je computer. Je kan de meest recente versie hier downloaden.
  • Kijk na of de instellingen van je browser correct zijn.
  • Kijk na of je webbrowser (Edge, Chrome, Firefox, Safari, …) en PDF-programma (bijvoorbeeld: Adobe reader) up-to-date zijn.
Ik kan de afbeelding van mijn aanvraag niet weergeven op e-Mut. Wat moet ik doen?

Als je er niet in slaagt om je brieven te zien, raden wij je aan om volgende aanbevelingen op te volgen:

  • Kijk na of je een PDF-programma (bijvoorbeeld: Adobe reader) hebt geïnstalleerd op je computer. Je kan de meest recente versie hier downloaden.
  • Kijk na of de instellingen van je browser correct zijn.
  • Kijk na of je webbrowser (Edge, Chrome, Firefox, Safari, …) en PDF-programma (bijvoorbeeld: Adobe reader) up-to-date zijn.

 

Als ik de afbeelding van de aanvraag wil weergeven, wordt deze automatisch gedownload in plaats dat deze in mijn webbrowser verschijnt. Wat moet ik doen?

Als je er niet in slaagt om je brieven te zien, raden wij je aan om volgende aanbevelingen op te volgen:

  • Kijk na of je een PDF-programma (bijvoorbeeld: Adobe reader) hebt geïnstalleerd op je computer. Je kan de meest recente versie hier downloaden.
  • Kijk na of de instellingen van je browser correct zijn.
  • Kijk na of je webbrowser (Edge, Chrome, Firefox, Safari, …) en PDF-programma (bijvoorbeeld: Adobe reader) up-to-date zijn.
Waarom staat mijn aanvraag niet weergegeven op e-Mut?

Het is mogelijk dat je aanvraag niet weergegeven staat op e-Mut. Hier kunnen 2 redenen voor zijn:

  1. Als je een document bij ons hebt ingediend, kan het tot 48 uur duren alvorens je dit kan raadplegen op e-Mut. Onze binnendiensten dienen het document eerst te scannen zodat het in ons systeem staat.
  2. De aanvraag die je hebt ingediend, kan niet worden opgevolgd. Nog niet alle aanvragen worden weergegeven op de functionaliteit. We evalueren op frequente basis welke aanvragen we bijkomend kunnen tonen op e-Mut.
De behandeling van mijn aanvraag werd onderbroken. Wat moet ik doen?

Onze medewerker heeft de aanvraag onderbroken aangezien hij/zij bepaalde informatie ontbreekt om de aanvraag op een correcte manier te verwerken.
Om te weten waarom de aanvraag onderbroken werd, kan je altijd de reden nakijken door op 'Zie de reden' te klikken.

Je kan ook altijd de functionaliteit 'Mijn postvak' consulteren. Het is mogelijk dat we een brief naar je hebben verstuurd om bijkomende informatie te vragen. Zo kan je sneller op onze vraag reageren en kunnen wij sneller je aanvraag verder behandelen.

Ik kan bij bepaalde aanvragen de afbeelding niet zien. Hoe komt dit?

GDPR

In het kader van de GDPR-wetgeving mogen wij enkel gevoelige medische gegevens weergeven wanneer de personen ten laste van 16 jaar of ouder hun toestemming hebben gegeven aan de gerechtigde. Indien dit niet het geval is, zien wij ons genoodzaakt alle afbeeldingen verbonden met deze gevoelige medische gegevens te blokkeren. Zo zijn we zeker dat de persoonlijke gegevens van jou en al je personen ten laste voldoende beveiligd zijn.

Je personen ten lasten kunnen altijd hun toestemming geven. De persoon ten laste moet dan een toestemmingsverklaring invullen en ondertekenen. Hiermee geeft hij/zij de gerechtigde toegang tot zijn gevoelige medische gegevens. Je kan via 'Toegang tot de medische gegevens' op e-Mut een toestemmingsverklaring tekenen of contact met ons opnemen om een toestemmingsverklaring te verkrijgen.

(medisch) akkoord

Wanneer je een akkoord aanvraagt, bevat je dossier gevoelige medische informatie. Om zeker te zijn dat je medische informatie zo goed mogelijk beschermd is, worden de afbeeldingen van deze aanvragen niet weergegeven op e-Mut.