Samen beter beschermd

Bij Solidaris Brabant geloven we in de kracht van solidariteit om elkaar te beschermen. Met ons breed aanbod aan voordelen en diensten kan je genieten van toegankelijke zorg en dat voor elke levensfase.

Meer info

kleur je kerst

Lid worden van Solidaris Brabant?

Schrijf je in!
Jobs Solidaris Brabant

Word jij onze nieuwe ziekenfondsconsulent?

Lees meer
w

Rode kerstfeesten

Waar is dat feestje?

Ontdek ons aanbod

Veelgestelde vragen

Wanneer moet ik mijn ziekenfonds verwittigen als ik arbeidsongeschikt ben?

Wanneer je het ziekenfonds moet verwittigen, is afhankelijk van je statuut:

  • Je bent arbeider: uiterlijk op de 14e kalenderdag te rekenen vanaf het begin van de arbeidsongeschiktheid;
  • Je bent bediende:  uiterlijk op de 28e kalenderdag te rekenen vanaf het begin van de arbeidsongeschiktheid;
  • Je bent uitzendkracht:  uiterlijk op de 7e kalenderdag te rekenen vanaf het begin van de arbeidsongeschiktheid;
  • Je bent werkloze: uiterlijk op de 7e kalenderdag te rekenen vanaf het begin van de arbeidsongeschiktheid;
  • Je bent zelfstandige: uiterlijk op de 7e kalenderdag na de eerste dag van de arbeidsongeschiktheid;
  • Je bent contractueel ambtenaar: uiterlijk op de 7e kalenderdag te rekenen vanaf het begin van de arbeidsongeschiktheid.

Ben je gehospitaliseerd op het moment dat de aangiftetermijn verstrijkt? Stuur ons je medische getuigschrift zo snel mogelijk na je ontslag.

 

Hier is onze pagina gewijd aan arbeidsongeschiktheid. We leggen uit wat u moet doen, we geven u meer informatie over de uitkering (bedrag, datum etc.).

Hoe kan ik mij bij dit ziekenfonds inschrijven ?

1. Inschrijven als gerechtigde

Hier is onze pagina om je online in te schrijven of een afspraak te maken met een van onze medewerkers.

Online inschrijven; 

Om u bij ons ziekenfonds in te schrijven, bieden we een eenvoudig en snel online inschrijvingsproces aan. Volg de onderstaande stappen om u vandaag nog in te schrijven:

  1. Bezoek onze website inschrijving bij Solidaris Brabant 'word lid'.

  2. Verzamel de benodigde documenten;
    - Identificatiedocument (bijvoorbeeld identiteitskaart of paspoort) en eventuele andere relevante documenten die specifiek zijn voor uw situatie (bijvoorbeeld, arbeidsstatus, etc.)

  3. Vul het online inschrijvingsformulier in: Op onze website vindt u een specifiek inschrijvingsformulier. Vul alle vereiste gegevens nauwkeurig in, zoals uw persoonlijke gegevens, contactinformatie, en eventuele aanvullende informatie die wordt gevraagd.

  4. Controleer en verzend uw aanvraag: Neem even de tijd om uw ingevulde gegevens te controleren en ervoor te zorgen dat alles correct is ingevuld. Zodra u tevreden bent met uw inschrijvingsaanvraag, kunt u deze elektronisch verzenden via het online formulier.

  5. Bevestiging en verdere stappen: Na ontvangst van uw inschrijvingsaanvraag zullen wij deze verwerken en beoordelen. Binnen een bepaalde periode ontvangt u een bevestiging van uw inschrijving, samen met eventuele verdere instructies of informatie die relevant is voor uw situatie.

Het online inschrijven is momenteel enkel voor inschrijvingen als gerechtigde!

 

2. Inschrijven als persoon ten laste

De volgende documenten zijn vereist voor de inschrijving van een persoon ten laste:

  • pasgeborenen: het formulier "Geboorteattest" en de geboorteakte;
  • persoon jonger dan 25 jaar: het formulier voor de wijziging in de gezinssituatie;
  • andere categorieën: het formulier voor de wijziging in de gezinssituatie (echtgenoten of echtgenotes/samenwonenden/(groot)ouders) en de verklaring op erewoord over het inkomen van de persoon ten laste. Indien je hulp nodig hebt bij het invullen van de verklaring op erewoord over de inkomsten voor je inschrijving als persoon ten laste, bel 02 506 96 11 en maak een afspraak met een van onze medewerkers.

Inschrijven als persoon ten laste kan via ons kantoor, post of via het contactformulier. 

Hoe kan ik me inschrijven op e-Mut?

Er zijn drie mogelijkheden om je e-Mut-account aan te maken:

Klassieke inschrijving

  • Vul het inschrijvingsformulier in door op deze link te klikken.
  • Bevestig je e-mailadres door te klikken op de link in de e-mail die je wordt toegestuurd.
  • Geef de activeringscode in die je via sms hebt ontvangen. Deze code wordt gebruikt om je identiteit te controleren.
  • Definieer je persoonlijke wachtwoord. Hou hierbij rekening met de beveiligingsregels.

Vervolgens kun je inloggen op je e-Mut-account!

Opgelet: de sms wordt gebruikt om je identiteit te controleren. Als je geen mobiele telefoon hebt of geen sms kunt ontvangen, kun je je eigen wachtwoord niet instellen. Om veiligheidsredenen ontvang je je wachtwoord per post.

Inschrijven via eID

Om je op e-Mut in te schrijven via eID, moet je:

  • de kaartlezer met je computer verbinden.
  • je eID in de kaartlezer steken.
  • de pincode van je eID ingeven. Ben je je pincode vergeten? Klik hier.
  • na je aanmelding via eID, vragen wij je om een wachtwoord in te stellen voor je volgende aanmelding bij e-Mut.
  • vragen over de verbinding met je eID? Klik hier.

Inschrijven via Itsme

Om je op e-Mut in te schrijven via Itsme, moet je:

  • de app downloaden op je smartphone.
  • vragen over de verbinding met Itsme? Klik hier.

 

Ik ben afgestudeerd. Wat moet ik doen?

Mensen die beginnen met werken en kinderen die als persoon ten laste zijn ingeschreven en 25 jaar worden, moeten zich inschrijven als gerechtigde bij een ziekenfonds. Doen ze dat niet, dan zullen ze niet langer recht hebben op terugbetaling en uiteindelijk ook niet op een uitkering. Ook als je naar België komt om er te werken, voor een stage enzovoort moet je ingeschreven zijn bij een ziekenfonds om vergoeding van je gezondheidszorg te krijgen.

Hier is onze pagina om je online in te schrijven of een afspraak te maken met een van onze medewerkers.

Ik heb moeite met het uitvoeren van mijn dagelijkse taken (poetsen, koken, me verplaatsen …). Wie kan me hierbij helpen?

Je wordt een dagje ouder of bent minder mobiel door een ziekte, ingreep, ongeval of handicap? Geen nood, ons Thuiszorgcentrum biedt jong en oud een uitgebreid aanbod diensten om het huishouden niet te verwaarlozen en vooral, het leven thuis makkelijker te maken. Maar we trachten ook onvoorziene situaties een stap voor te zijn.

Ons volledig aanbod kan je hier consulteren.

Waarom lid worden?

human outline

Een geringe bijdrage

Met een bijdrage van maar 7,80 euro per maand zijn we een van de goedkoopste spelers in de markt.

human outline

Altijd in jouw buurt

We hebben tientallen kantoren, verspreid over Brussel en Vlaams-Brabant. Onze mobiele Mobi-Mutkantoren houden halt in de gemeentes zonder vast kantoor. 

human outline

Toegankelijke gezondheid voor iedereen!

Met een pakket van meer dan 70 voordelen en diensten, beschermen we je waar de verplichte ziekteverzekering niet tussenkomt. 

Wat is een ziekenfonds?

In België ben je verplicht om je aan te sluiten bij een ziekenfonds. Maar wat doet dat nu precies? 

  • Als je lid bent van een ziekenfonds, ben je verzekerd voor medische kosten. Zij betalen een deel van het geld terug dat je betaalt aan de dokter, apotheek, ziekenhuis … Als je ziek wordt of een ongeval krijgt en je daarom niet meer kan werken, krijg je een uitkering
  • Elk ziekenfonds heeft ook een aanvullende verzekering. Deze verzekering wordt gefinancierd door de bijdrage die je elk trimester betaalt. Deze aanvullende verzekering verschilt per ziekenfonds. Bij Solidaris Brabant profiteer je van meer dan 70 voordelen en diensten. Zo beschermt onze aanvullende verzekering je waar de verplichte verzekering niet tussenkomt, om zo goed mogelijk aan ieders behoeften te voldoen.
  • Een ziekenfonds geeft ook toegang tot een gamma aan ziekenhuis- en tandverzekeringen. Waarvan het lidmaatschap optioneel is.

Wat kunnen wij doen voor jou?