De eindejaarsfeesten komen eraan!

Printvriendelijke versiePDF-versie
03/12/2018

De eindejaarsfeesten staan weer voor de deur. Met onderstaande tips hou je de ongezonde gewoontes tijdens deze gezellige periode alvast wat in toom!

Wie het kleine niet ee(r)t, is het grote niet weert

Zorg ervoor dat je porties niet te groot zijn. Vaak staan er tijdens de feestdagen meerdere gangen op het menu. Vergeet niet dat de ogen meestal groter zijn dan de maag! ;-)

 

Kijk niet te diep in het glas

Tijdens de feestdagen sneuvelen heel wat flessen alcohol. Af en toe een glaasje, is wel oké, maar probeer het aantal toch te beperken. Kies bovendien voor 'gezondere' varianten. Laat erg gesuikerde dranken bijvoorbeeld achterwege.

 

Ontpop je tot gastvrouw of -heer

Zo bepaal je zelf wat er op het menu komt en heb je controle over de ingrediënten die gebruikt worden. Je zal zelf de handen uit de mouwen moeten steken, maar het werk kan je beperken door gerechten te bereiden die à la minute slechts een minimale afwerking vragen. Dipsausjes op basis van yoghurt met rauwe groentjes, gezonde soepen en salades ... er zijn voldoende gezonde alternatieven om het aantal calorieën tijdens de feestdagen te beperken.

 

Restjesdag voor iedereen

Hou niet alle restjes voor jezelf, maar deel de overschot uit aan je gasten. Zo kan iedereen wat langer genieten van de heerlijke gerechten en hoef jij niet alles zelf op te eten.

 

Strek op tijd je benen

Tijdens de feestdagen zit je vaak lang aan tafel, toch belet niets je om af en toe in beweging te komen en bijvoorbeeld een frisse neus te halen buiten. Bovendien komt dit de spijsvertering alleen maar ten goede.

 

 

Maar vergeet vooral niet te genieten van de eindejaarsfeesten! Wij wensen iedereen alvast een heerlijk eindejaar toe!