De intrede van het e-attest

Printvriendelijke versiePDF-versie
30/01/2018

In het kader van de digitalisering van de gezondheidszorg krijgen huisartsen sinds 1 januari 2018 de mogelijkheid om gebruik te maken van het e-attest, een getuigschrift voor verstrekte hulp dat je huisarts elektronisch doorstuurt naar het ziekenfonds.

In januari kreeg een aantal huisartsen toegang om met het e-attest van start te gaan. Vanaf februari zal het gebruik van het e-attest uitgebreid worden naar alle huisartsen.

 

Wat betekent dit voor jou?

Je betaalt nog steeds het bedrag voor de consultatie aan je huisarts. Vervolgens ontvang je een bewijsstuk met een vermelding van het betaalde bedrag. Dit document toont aan dat je huisarts het attest elektronisch verzonden heeft naar ons ziekenfonds. Bewaar dit bewijsstuk tot het bedrag van de tegemoetkoming op je rekening staat. De stand van de terugbetaling zal je steeds kunnen raadplegen via e-Mut.

 

Wat zijn de voordelen?

Aangezien je huisarts het getuigschrift rechtstreeks doorstuurt naar je ziekenfonds, hoef jij zelf niets meer te ondernemen. Zo loop je ook geen risico's meer op verlies van  getuigschriften. Daarnaast is het e-attest ook beter voor het milieu, aangezien er minder papierwerk aan te pas komt.

 

Let wel, je huisarts is niet verplicht om gebruik te maken van het e-attest. Je kunt de vraag uiteraard voorleggen, maar hij of zij beslist nog altijd zelf om al dan niet mee op de kar te springen.Hou onze website en onze nieuwsbrief in het oog voor meer gedetailleerde informatie (bv. omtrent de terugbetaling bij kinderen van gescheiden ouders).