Gezond de winter rond

Printvriendelijke versiePDF-versie
29/12/2017

Tijdens de winter stellen het slechte weer en de lage temperaturen ons vaak op de proef en het gebrek aan zonlicht doet ons hunkeren naar die heerlijke lente- en zomerdagen. Niet getreurd, de volgende tips kunnen de pijn alvast verzachten.

Eet en beweeg je gezond

Het is natuurlijk belangrijk dat je het hele jaar door gezond eet. De wintermaanden brengen echter vaak een energiedip en vitaminetekort met zich mee. Reden te meer om extra aandacht te besteden aan wat er op je bord belandt! Groenten en fruit zijn uiteraard erg belangrijk voor een evenwichtige levensstijl. De handige seizoenskalender van Velt kan je alvast op weg helpen in je keuze voor de juiste ingrediënten. Probeer eens een heerlijke ovenschotel of lekkere maaltijdsoep uit!

Ook bewegen blijft natuurlijk een absolute must. Door voldoende te bewegen, worden endorfines aangemaakt, die zorgen voor een gelukszalig en euforisch gevoel. Laten de weersomstandigheden het niet toe om buiten te sporten? Geen zorgen, er zijn alternatieven genoeg voor binnen (zwemmen, fitnessen, zaalvoetbal ...).

 

Voldoende rust is een must

Of je nu aan het werk bent of studeert, op tijd een pauze inlassen is absoluut noodzakelijk. Door het gebrek aan licht voelen we ons sneller vermoeid. En dan is ontspanning erg belangrijk om je energiepeil terug op te krikken. Probeer te ontspannen op een actieve manier. Laat je televisie of smartphone voor wat het is en trek geregeld naar buiten.

 

Zoek het (zon)licht op

De winter staat ook gelijk aan een donkere periode, waarin heel wat mensen te maken krijgen met een winterdip. En nu de feestdagen achter de rug zijn, wordt de gezellige kerstverlichting stilletjes aan weer opgeborgen. Probeer daarom het zonlicht zoveel mogelijk op te zoeken. In de winter is dit natuurlijk niet evident. Een reisje naar de zon kan misschien soelaas bieden, maar is helaas ook vaak prijzig. Als dit geen optie is, kan lichttherapie een oplossing zijn. Hierbij wordt het gebrek aan licht gecompenseerd door blootstelling aan een kunstmatige lichtbron.

 

Plannen om te ontspannen

Aangezien heel wat mensen tijdens de wintermaanden in een dip terechtkomen, is het belangrijk om leuke vooruitzichten te creëren. Begin in de winter bijvoorbeeld met het plannen van je jaarlijkse trip of ontspannende uitstappen (bijvoorbeeld een bezoek aan de wellness). Enkel het plannen van aangename activiteiten kan je al een flinke boost geven.

 

Creëer een gezonde omgeving

Niet alleen je lichaam en geest verzorgen, is belangrijk om het risico op ziekte te verlagen. Ook je omgeving gezond houden, is erg belangrijk. Wie denkt aan winter, denkt aan koude temperaturen. Mensen hebben dan sterk de neiging om ramen en deuren gesloten te houden. Toch is het belangrijk om alle kamers regelmatig te verluchten. Zo komt er voldoende gezonde en frisse lucht binnen.