Heb je last van slapeloosheid? Probeer cognitieve gedragstherapie!

Printvriendelijke versiePDF-versie
30/12/2016

Voor één Belg op vijf vormt chronische slapeloosheid een echt probleem. Gelukkig bestaat er een andere oplossing dan medicatie om de slaap te vatten, namelijk cognitieve gedragstherapie.

De oorzaken van slapeloosheid kunnen dikwijls geïdentificeerd worden: angst, depressie, algemene medische problemen, geneesmiddelen, sociaal-professionele of familiale problemen, geluidshinder, levensstijl enzovoort. Na enige tijd kunnen deze herhaalde verstoorde nachten leiden tot een specifieke slaapgebonden angst. De persoon in kwestie is er dan op voorhand van overtuigd dat hij niet zal kunnen slapen, dat zijn slapeloosheid zal herbeginnen en dat dit gevolgen zal hebben voor zijn activiteiten overdag.

 

Gelukkig bestaan er methodes zonder geneesmiddelen die trager werken, maar wel betere resultaten opleveren op lange termijn. Deze behandelingen zijn gebaseerd op cognitieve gedragstherapie (CGT). In de CGT wordt gesteld dat het gedrag dat moet verdwijnen ooit in een specifieke situatie fout aangeleerd werd. Als er niet ingegrepen wordt, zal deze welbepaalde situatie een constante trigger blijven. Het therapeutische doel van de cognitieve therapie is om de vicieuze cirkel om te zetten in een ‘virtueuze cirkel’ (positieve spiraal).

 

Als je graag meer wil weten over de cognitieve gedragstherapie voor slapeloosheid, raadpleeg dan het artikel dat verschenen is in de laatste Mutualistische Weergalm.

 

Je ziekenfonds komt tussen!
Nieuw voordeel: Wij bieden een eenmalige tegemoetkoming van € 100 voor mensen die cognitieve gedragstherapie volgen in geval van slaapproblemen.