Slaap jij als een roos?

Printvriendelijke versiePDF-versie
26/10/2018

In onze drukke en gejaagde samenleving wordt rust vinden een steeds grotere uitdaging. Het is dan ook geen verrassing dat heel wat mensen moeite hebben met hun slaappatroon. Stress blijkt een vaak terugkerende verklaring te zijn voor slapeloze nachten.

Een gebrek aan een goede nachtrust beïnvloedt ook het dagelijkse functioneren en veroorzaakt onder meer concentratie- en geheugenproblemen, prikkelbaarheid en een verminderde weerstand. Door deze kwalen ondervinden we opnieuw stress en dit komt het slaappatroon uiteraard niet ten goede.

 

Feit of fictie?

Er doen vaak heel wat fabels de ronde over onze slaap. Vooraleer je je slaappatroon wil aanpakken, is het natuurlijk belangrijk dat je een beroep doet op correcte info.

 

Iedereen heeft elke nacht 8 uur slaap nodig.

Fout, de behoefte aan slaap is voor iedereen anders. Sommigen zijn uitgeslapen na zes uur, terwijl anderen zeker negen uur slaap nodig hebben.

 

Heel erg moe zijn, bevordert je nachtrust.

Fout, er is een verschil tussen slaperig of oververmoeid zijn. Je slaperig voelen, bevordert inderdaad de nachtrust. Bij oververmoeidheid ben je echter vaak niet ontspannen, waardoor het juist moeilijker is om de slaap te vinden.

 

Vlak voor het slapengaan sporten, belemmert de slaap.

Juist, bewegen is uiteraard belangrijk voor je gezondheid. Bovendien bevordert het eveneens de slaapkwaliteit. Toch wordt aangeraden om in de laatste drie uur voor bedtijd niet meer aan sport te doen. Sport zorgt immers voor een stijging van de lichaamstemperatuur. Een koeler lichaam valt echter gemakkelijker in slaap en het duurt zes uur voor je lichaam na een work-out weer de normale temperatuur heeft bereikt.

 

Drink een glaasje alcohol voor het slapengaan, het wordt niet voor niets 'een slaapmutsje' genoemd.

Fout, alcohol kan het inslapen bevorderen, maar verstoort de slaap in de tweede helft van de nacht.

 

Een lichte snack voor het slapengaan mag en is soms zelfs aangeraden.

Juist, het is geen goed idee om met een hongergevoel te gaan slapen. ‘s Avonds een lichte snack eten, kan dan ook absoluut geen kwaad. Zo zijn melkproducten ideaal voor het slapengaan. Ze bevatten het aminozuur ‘tryptofaan’, wat de slaap bevordert.

 

 Therapie voor slaapproblemen
Onze mutualiteit biedt een eenmalige tussenkomst van € 100 voor personen die kampen met slaapproblemen en hiervoor cognitieve gedragstherapie in groep volgen.