Veelgestelde vragen

Hoe sluit ik een tandverzekering af?

De snelste manier om een tandverzekering af te sluiten is om: één van onze kantoren bezoeken of contacteer ons op het nummer 02 506 96 11. De documenten worden dan opgestuurd per post.

Moet ik een wachttijd doorlopen voor mijn tandverzekering?
  • Je moet een wachttijd van 6 maanden in acht nemen voor preventieve en curatieve verstrekkingen en parodontologie. De wachttijd bedraagt 12 maanden voor orthodontie, tandprotheses en -implantaten. Er is geen wachttijd als je voor je aansluiting gedekt was door een gelijkaardige verzekering.
  • Er is geen wachttijd bij een ongeval nadat op de verzekering is ingetekend.
Hoe wordt de premie voor de tandverzekering berekend?

De premie wordt berekend op basis van de leeftijd van de verzekerde bij inschrijving en op de jaarlijkse vervaldatum.
De premie wordt jaarlijks geïndexeerd op de vervaldatum van het contract, op basis van de index van de consumptieprijzen en de medische index.

Wanneer start mijn tandverzekering?

Je aansluiting bij de verzekering vangt aan op de eerste dag van de maand die volgt op de ontvangst door Solidaris Brabant Verzekeringen van het door de verzekeringnemer ingevulde en ondertekende verzekeringsvoorstel (met uitzondering van de maand december), op voorwaarde dat de (kwartaal)premie vóór de vervaldatum wordt betaald.

Wat moet ik doen om een uitbetaling te krijgen?

Om een tegemoetkoming te krijgen, moet je de volgende documenten opsturen naar Solidaris Brabant Verzekeringen (Zuidstraat 111, 1000 Brussel). Dit kan per post, of via een kantoor van Solidaris Brabant:

  • het formulier 'Aanvraag tegemoetkoming Dentimut Plus', volledig ingevuld en ondertekend door jou en je tandarts;
  • een bewijsstuk.

Enveloppes "onnodig te frankeren"  kan je makkelijk zelf bestellen via e-Mut.

Aanvaarde documenten verschillen naargelang de situatie:

  • Als er een terugbetaling voor bepaalde zorg voorzien is binnen de verplichte verzekering, is een kwijtschrift afgeleverd door de mutualiteit voldoende.
  • Als het aan de tandarts betaalde bedrag niet wordt vermeld op het kwijtschrift (of niet overeenstemt met het bedrag vermeld op het aanvraagformulier), dan moeten we in het bezit zijn van het kwijtschrift afgeleverd door de mutualiteit + een betalingsbewijs (bijvoorbeeld het ontvangstbewijs van het getuigschrift voor verstrekte hulp).
  • Als er geen terugbetaling voorzien is door de verplichte verzekering, dan zijn originele, gedetailleerde facturen of ereloonnota noodzakelijk.

Bij orthodontische zorg moet op de factuur of het aanvraagformulier worden aangegeven wat het bedrag is dat betaald werd voor het apparaat en voor het inspectiebezoek en/of de datum waarop het apparaat geplaatst werd.