Veelgestelde vragen

Wie komt in aanmerking voor het RVT?

De verhoogde tegemoetkoming wordt automatisch toegekend aan personen die een bepaald sociaal voordeel of statuut genieten:

  • leefloon of gelijkgestelde hulp;
  • inkomensgarantie voor ouderen (IGO);
  • tegemoetkoming voor mensen met een handicap;
  • kinderen met een fysieke of mentale handicap met een erkenning van minstens 66 % ongeschiktheid;
  • niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (NBMV);
  • kinderen (jonger dan 25) die bij het ziekenfons ingeschreven zijn als gerechtigde in het statuut wees.

De verhoogde tegemoetkoming kan toegekend worden aan gezinnen met een laag inkomen op basis van een inkomensonderzoek.

Ik heb recht op een verhoogde tegemoetkoming. Hoe kan ik een sociaal abonnement voor de NMBS, De Lijn, TEC en MIVB bekomen?

Neem contact op met de betrokken instanties om in aanmerking te komen voor de ze voordelen.

Om dit voordeel te genieten, dien je enkel je eID te tonen aan de loketten voor het verkrijgen van een abonnement van de NMBS (2e klasse) en MIVB. Vanwege technische beperkingen kan het zijn dat de NMBS of MIVB om een papieren attest vraagt. 

Wat betreft de abonnementen van De Lijn en TEC, is het attest van de mutualiteit nog steeds noodzakelijk. Je kan dit attest verkrijgen in een van onze kantoren, door ons te contacteren of door het te bestellen via e-Mut.

Krijgen alle gezinsleden recht op verhoogde tegemoetkoming?

De verhoogde tegemoetkoming op basis van een sociaal voordeel of statuut wordt toegekend aan de rechthebbende van dit voordeel/statuut, zijn samenwonende partner, en in enkele gevallen aan hun personen ten laste.

De verhoogde tegemoetkoming op basis van een inkomensonderzoek wordt toegekend aan alle leden van het mutualistische gezin. Dit wil zeggen dat de gerechtigde, zijn samenwonende partner en de eventuele personen ten laste allen de verhoogde tegemoetkoming genieten.

Waar kan ik hulp vinden voor het vervolledigen van mijn RVT aanvraag?

De medewerkers van onze advieskantoren staan klaar om u te helpen:

Advieskantoren arrondissement Leuven: Aarschot: Bogaardenstraat 25 - 016 56 74 31 / Diest: Grote Markt 31 - 013 33 41 61 / Leuven: Mechelsestraat 70/72 - 016 22 57 04 / Tienen: Grote Markt 42/1 - 016 81 23 23

Advieskantoren arrondissement Halle-Vilvoorde: Halle: Molenborre 15 - 02 360 30 39 / Liedekerke: Stationsstraat 1 - 053 66 90 89 / Vilvoorde: Grote Markt 1 - 02 251 25 41 / Zaventem: Stationsstraat 113 - 02 720 68 57

Advieskantoren arrondissement Brussel: Anderlecht: Bergensesteenweg 805 - 02 523 90 96 / Brussel: Zuidstraat 111 - 02 506 96 11 / Elsene: Vleurgatsesteenweg 19 - 02 649 50 64 / Etterbeek: Waversesteenweg 706 - 02 647 71 12 / Laken: Fransmanstraat 12 - 02 426 29 92 / Molenbeek: Gentsesteenweg 122 - 02 411 10 96 / Schaarbeek: Maarschalk Fochlaan 57 - 02 216 55 78 / Sint-Gillis: Waterloosesteenweg 132 - 02 537 75 75