Terugbetaling gezondheidszorgen

Wat moet ik doen om een terugbetaling te ontvangen van mijn doktersbezoek?

Wanneer je een arts, verpleegkundige, kinesitherapeut, ... raadpleegt, ontvang je een getuigschrift voor verstrekte hulp. Daar moet je een identificatieklever op bevestigen en het dan aan je ziekenfonds bezorgen om terugbetaald te worden.

 

Ter info: via het online ledenportaal e-Mut kun je eenvoudig zelf roze vignette en enveloppen bestellen en je terugbetalingen controleren.

Hoeveel tijd heb ik om mijn getuigschrift voor verstrekte hulp (doktersbriefje) in te dienen?

Je hebt 2 jaar de tijd om verstrekking in te dienen. Uitzonderlijk en enkel om gegronde reden kan men een aanvraag naar het RIZIV overmaken teneinde deze periode van 2 jaar te verlengen.

Hoe moet ik mijn getuigschrift voor verstrekte hulp (doktersbriefje) indienen?

Geef je getuigschrift voor verstrekte hulp af in een van onze kantoren of verzend het in een omslag 'port betaald door bestemmeling'. Deze omslagen zijn verkrijgbaar in onze kantoren. Hiervoor heb je maximaal twee jaar tijd. Onder bepaalde voorwaarden kan deze verjaringstermijn echter worden opgeheven.

Tip! Met het nieuwe mondzorgtraject betaal je een hoger remgeld als je het jaar voordien niet naar de tandarts geweest bent. Daarom is het belangrijk om je getuigschriften van de tandarts niet te laten rondslingeren, maar ze binnen te brengen bij je ziekenfonds. Pas dan is je tandartsbezoek geregistreerd en vermijd je verminderde tussenkomsten.

Wat als ik mijn getuigschrift (doktersbriefje) verlies?

De dokter dient dan een nieuw attest uit te schrijven met de notie duplicaat en verwijzend naar het nummer van het attest waarvoor een duplicaat wordt gemaakt. Er dient ook een verklaring op erewoord te zijn waarin men verklaart dat men geen terugbetaling van het attest heeft ontvangen (bv. door een verzekering...)

Wat gebeurt er als het getuigschrift voor verstrekte hulp (doktersbriefje) onleesbaar is?

Bezorg ons hoe dan ook het attest. Als we niet in staat zijn om het attest te verwerken, sturen we een corrigerend document naar de arts. Zodra dit is afgewerkt, betalen we je het correcte bedrag terug.

Ik word opgenomen in een ziekenhuis tijdens mijn vakantie of heb medische of farmaceutische kosten tijdens mijn vakantie. Wat moet ik ondernemen om een terugbetaling te ontvangen?

Ingeval van ziekenhuisopname dient men binnen de 24 uur contact op te nemen met onze alarmcentrale Mutas op het nummer 02 272 08 80-90. Dit nummer is hernomen op je EZVK. Deze laatste zal, indien u in regel bent met de aanvullende verzekering, een garantie uitschrijven met het ziekenhuis op uw vakantiebestemming. Je dient dan enkel wat ten jouw laste blijft te betalen.
Opgepast, enkel de landen rond Middellands Zeegebied en Europa worden vergoed.

Ben je opgenomen in een ziekenhuis in een ander land dan de voornoemde landen, dan wordt enkel de opname vergoed en dit aan het Belgisch tarief. We raden je aan om voor zulke landen een reisbijstandsverzekering te nemen om het kostenplaatje te dekken.

Indien je een cruise maakt, bepaalt de vlag waaronder je vaart of er dekking al dan niet is.

Voor ambulante zorgen is het principe is, probeer eerst een terugbetaling te ontvangen er plaatse. Indien niet mogelijk, kan men attest(en) of betalingsbewijzen indienen bij de mutualiteit. Indien bedrag < 200 EUR zal men 75% van de terugbetaalbare verstrekkingen of geneesmiddelen in België terugbetalen. Indien bedrag > 200 EUR moet men het dossier overmaken naar het land waar de zorgen werden verstrekt teneinde een tarificatie te bekomen door het land zelf. Indien men na 6 maanden geen antwoorden heeft van dat land, mag het dossier aan het Belgisch tarief worden uitbetaald.

Ik wens me te laten verzorgen in het buitenland. Hoe moet ik te werk gaan?

We spreken over geplande zorg als je naar een andere lidstaat reist met de bedoeling om daar verzorgd te worden. Enkel de zorgen die in België worden vergoed komen in aanmerking.

Bij een ziekenhuisopname  moet de toestemming aan het ziekenfonds worden gevraagd en dit aan de hand van het formulier S2. Dit formulier moet vergezeld worden van een medisch verslag. De toestemming kan gegeven worden in volgende situaties :

  • wanneer  de noodzakelijke zorg niet binnen een medisch verantwoorde termijn in België kan gegeven worden 
  • wanneer de noodzakelijke zorg in gunstigere medische voorwaarden kan worden in een ander land dan België.

Indien één van beide criteria niet is voldaan dan zal de toestemming geweigerd worden. Voor ambulante zorgen is er geen voorafgaande toestemming nodig  behalve  voor dure verstrekkingen zoals CT-scan, MRI-scan, radiotherapie, PET-scan en cathlab.