Onze Sociale dienst is erkend als Dienst Maatschappelijk Werk (DMW) door de Vlaamse Gemeenschap en als Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) door de GGC in Brussel.

Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen met:

  • zorg of hulp aan huis, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
  • tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
  • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen ...);
  • sociaal tarief voor telefonie en internet;
  • steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
  • keuze voor een ouderenvoorziening;
  • vragen rond het levenseinde en voorafgaande zorgplanning;
  • vragen rond omgaan met dementie;
  • hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld Medi’kids, herstelkuren en kort- en dagverblijven).

Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding) en vragen en problemen rond verlies aan zelfredzaamheid of zelfstandigheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

Tot slot wil onze dienst steeds proactief te werk gaan door signalen die kunnen wijzen op hulpbehoevendheid nauwlettend in het oog te houden, zodat er snel gereageerd kan worden.

Voor wie zijn we er?

Iedereen kan gratis een beroep doen op onze hulp. Bovendien helpen we iedereen (dus ook niet-leden) met de indiening van bepaalde aanvragen. We richten ons echter vooral op personen die problemen ondervinden door een handicap, ziekte of ouderdom, of vanuit een sociale kwetsbaarheid.

Naast onze maatschappelijk werkers, vind je in onze sociale dienst ook andere vormen van hulp :

  • Wens je ergotherapeutisch advies aan huis? Onze ergotherapeuten helpen je verder ! Kijk op :Advies woningaanpassing voor meer informatie.
  • Heb je een vraag over pensioenen ? Onze Pensioendienst helpt je verder !
  • Heb je een vraag voor ons MDT over een VAPH-dossier ? Ons Multidisciplinair team helpt je verder !
  • Heb je een vraag over een indicatiestelling voor het Zorgbudget Zwaar Zorgbehoevenden? Ons Team Indicatiestellers (VSB) helpt je verder !

Praktische informatie

Om de sociale dienst de contacteren, kan je: 

  1. bellen naar het algemeen nummer 02 546 15 12 (tussen 9u en 12u) of bellen naar de maatschappelijk werker van jouw regio.
  2. langskomen in de kantoren waar er vrije permanenties is. Op alle andere mommenten werken we enkel op afspraak : neem telefonisch contact op om een afspraak maken in één van onze kantoren. 
  3. een vraag stellen via ons contactformulier.

Hieronder vind je de lokale telefoonnummers en kantoren met permanenties terug.

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

De maatschappelijk werkers van arrondissement Brussel-hoofdstad zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 12u00 (niet op woensdag).

Telefoonnummers per gemeenten:

ANDERLECHT

02 522 90 67 / 02 523 10 81

BRUSSEL

02 546 15 40

ELSENE

02 649 77 42

ETTERBEEK

02 649 21 78

EVERE

02 726 34 42

GANSHOREN

02 426 40 45

JETTE

02 426 40 45

KOEKELBERG

02 414 20 21

LAKEN

02 262 16 83

MOLENBEEK

02 410 13 70

NEDER-OVER-HEEMBEEK

02 262 16 83

OUDERGEM

02 649 21 78

SCHAARBEEK

02 215 22 66

SINT-AGATHA-BERCHEM

02 465 54 94

SINT-GILLIS

02 538 65 27

SINT-JOOST-TEN-NODE

02 242 21 48

SINT-LAMBRECHTS WOLUWE

02 772 01 12

SINT-PIETERS WOLUWE

02 649 21 78

UKKEL

02 344 57 96

VORST

02 332 16 95

WATERMAEL-BOSVOORDE

02 344 57 96

 

Vrije permanentie (zonder afspraak):

Anderlecht - Bergensesteenweg 805

  • Donderdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 5/09/0224, 12/09/2024, 19/09/2024 en 26/09/2024

Brussel - Zuidstraat 111

  • Maandag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 1/07/2024 , 8/07/2024, 15/07/2024, 22/07/2024, 29/07/2024, 2/09/2024 en 09/09/2024
  • Dinsdag: 9u00 - 12u00

Elsene - Vleurgatsesteenweg 19

  • Maandag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 5/08/2024, 12/08/2024, 19/08/2024 en 26/08/2024

Molenbeek - Gentsesteenweg 122

  • Maandag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 1/07/2024 , 8/07/2024, 15/07/2024, 22/07/2024, 29/07/2024, 5/08/2024 , 12/08/2024, 19/08/2024 en 26/08/2024
  • Donderdag: 9u00 - 12u00

Schaarbeek - Maarschalk Fochlaan 57

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00

Sint-Gillis – Waterloose Steenweg 134

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00
  • • Niet op 30/07/2024 , 6/08/2024 en 13/08/2024

Sint-Lambrechts-Woluwe – Georges Henrilaan 192

  • Donderdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 4/07/2024, 11/07/2024, 18/07/2024 en 25/07/2024

Ukkel - Alsembergsesteenweg 736

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 2/07/2024, 9/07/2024, 16/07/2024 en 23/07/2024

- Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker.
- Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie.
- Kijk op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie' voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is.

Arrondissement Halle-Vilvoorde

Telefoonnummers per gemeenten:

AFFLIGEM

053 66 79 34

ASSE

02 460 51 99

BEERSEL

02 361 72 21

BEVER

02 569 29 76

DILBEEK

02 460 51 99

DROGENBOS

02 378 40 19

GALMAARDEN

02 361 72 21

GOOIK

02 361 72 21

GRIMBERGEN

02 251 26 76

HALLE

02 361 72 21

HERNE

02 361 72 21

HOEILAART

02 251 26 76

KAMPENHOUT

016 22 32 72

KAPELLE-OP-DEN-BOS

02 251 26 76

KRAAINEM

02 251 26 76

SINT-PIETERS-LEEUW

02 378 40 19

LENNIK

02 460 51 99

LIEDEKERKE

053 66 79 34

LINKEBEEK

02 378 40 19

LONDERZEEL

02 251 26 76

MACHELEN

02 251 26 76

MEISE

02 251 26 76

MERCHTEM

02 460 51 99

OPWIJK

02 460 51 99

OVERIJSE

02 251 26 76

PEPINGEN

02 361 72 21

SINT-GENESIUS-RODE

02 378 40 19

ROOSDAAL

053 66 79 34

RUISBROEK

02 378 40 19

STEENOKKERZEEL

02 251 26 76

STROMBEEK-BEVER

02 251 26 76

TERNAT

053 66 79 34

VILVOORDE

02 251 26 76

WEMMEL

02 251 26 76

WEZEMBEEK-OPPEM

02 251 26 76

ZAVENTEM

02 251 26 76

ZEMST

02 251 26 76

  • De maatschappelijk werkers van arrondissement Halle-Vilvoorde zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 10u30 (niet op woensdag).

Vrije permanentie (zonder afspraak) :

Halle – Molenborre 15

  • Donderdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 4/07/2024, 11/07/2024, 18/07/2024 en 25/07/2024

Liedekerke – Stationsstraat 1

  • Maandag: 9u00 – 12u00.
  • Niet op 5/08/2024, 12/08/2024, 19/08/2024 en 26/08/2024

Vilvoorde – Grote markt 1

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00

- Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker.
- Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie.
- Kijk hier voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is.

Arrondissement Leuven

De maatschappelijk werkers van arrondissement Leuven zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 10u30 (niet op woensdag).

Telefoonnummers per gemeenten:

AARSCHOT

016 22 32 72

BEGIJNENDIJK

016 22 32 72

BEKKEVOORT

016 81 17 78

BERTEM

016 22 32 72

BIERBEEK

016 22 32 72

BOORTMEERBEEK

016 22 32 72

BOUTERSEM

016 81 17 78

DIEST

016 81 17 78

GEETBETS

016 81 17 78

GLABBEEK

016 81 17 78

HAACHT

016 22 32 72

HERENT

016 22 32 72

HOEGAARDEN

016 81 17 78

HOLSBEEK

016 22 32 72

HULDENBERG

016 22 32 72

KESSEL-LO

016 22 32 72

KEERBERGEN

016 22 32 72

KORTENAKEN

016 81 17 78

KORTENBERG

016 22 32 72

LANDEN

016 81 17 78

LEUVEN

016 22 32 72

LINTER

016 81 17 78

LUBBEEK

016 22 32 72

OUD-HEVERLEE

016 22 32 72

ROTSELAAR

016 22 32 72

SCHERPENHEUVEL-ZICHEM

016 81 17 78

TERVUREN

02 251 26 76

TIELT-WINGE

016 81 17 78

TIENEN

016 81 17 78

TREMELO

016 22 32 72

ZOUTLEEUW

016 81 17 78

Aarschot – Bogaardenstraat 25

  • Maandag: 9u00 – 12u00

  • Niet op 5/08/2024, 12/08/2024, 19/08/2024 en 26/08/2024

Diest – Grote Markt 31

  • Vrijdag: 9u00 – 12u00
  • Niet op 5/07/2024, 12/07/2024, 19/07/2024 en 26/07/2024

Leuven – Mechelsestraat 70/72

  • Donderdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 4/07/2024, 11/07/2024, 18/07/2024 en 25/07/2024

Tienen - Grote Markt 42/1

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 6/08/2024, 13/08/2024, 20/08/2024 en 27/08/2024

    - Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker.
    - Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie.
    - Voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is, kun je terecht op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie.

     

    Bekijk de lijst van veelgestelde vragen voor de sociale dienst:

    Hoe kan ik contact opnemen of een afspraak maken met de Sociale dienst?
    1. bellen naar het algemeen nummer 02 546 15 12 (tussen 9u en 12u) of bellen naar de maatschappelijk werker van jouw regio.
    2. langskomen in de kantoren waar er vrije permanenties zijn of een afspraak maken in een van onze kantoren. 
    3. een vraag stellen via ons contactformulier.

    Om de sociale dienst de contacteren, kan je: 

    Voor een overzicht van de telefoonnummers waarmee je contact kunt opnemen en de tijden waarop we permanent beschikbaar zijn, kun je terecht op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie'.

     

    Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door ouderdom?

    Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen.

    Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:

    • zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
    • aanvragen van zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
    • keuze voor een ouderenvoorziening;
    • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...)
    • steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
    • vragen rond het levenseinde;
    • vragen rond omgaan met dementie;
    • hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld herstelkuren en kort- en dagverblijven).
    • keuze voor een ouderenvoorziening;

    Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding)  kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

     

    Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door arbeidsongeschiktheid of invaliditeit?

    Onze maatschappelijk werkers bekijken samen met jou welke problemen je ondervindt die niet te maken hebben met je erkenning of uitkering (ziekenfondsdossier). Ze luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen. Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding) en vragen en problemen rond langdurige arbeidsongeschiktheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

    Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:

    • tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
    • zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
    • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...);
    • sociaal tarief voor telefonie en internet;
    • steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
    • ... 

     

    Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door een beperking?

    Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen.

    Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:

    • zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor personen met een beperking;
    • aanvraag tussenkomst van het VAPH (ook beeleiding bij het opmaken van een ondersteuningsplan voor de aanvraag van een PVB)
    • tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
    • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...);
    • sociaal tarief voor telefonie en internet;
    • hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld Medi’kids, herstelkuren en kort- en dagverblijven).
    • ... 

    Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding én het opmaken van een ondersteuningsplan voor de aanvraag van een PVB) en vragen en problemen rond langdurige arbeidsongeschiktheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

     

    Komt een sociaal assistent(e) ook op huisbezoek?

    Indien het voor jou onmogelijk is om je woning te verlaten vanwege bijvoorbeeld een ziekte of handicap, kan je een huisbezoek aanvragen.

    Huisbezoeken kunnen aangevraagd worden via het contactformulier of telefonisch.

    Voor een overzicht van de telefoonnummers waarmee je contact kunt opnemen en de tijden waarop we permanent beschikbaar zijn, kun je terecht op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie'.

    Gerelateerde publicaties

    Dienst Maatschappelijk Werk (DMW)

    Centrum Algemeen Welzijnswerk

    Ben je niet tevreden?
    We proberen je uiteraard zo goed mogelijk te helpen. Als je toch niet tevreden bent met de dienstverlening, kun je je probleem steeds melden aan een van onze maatschappelijk werkers. Vaak kan het probleem op een eenvoudige manier opgelost worden.

    Komen jullie niet tot een oplossing? Dan kun je een officiële klacht indienen via het ziekenfonds (Ombudsdienst en Kwaliteit van diensten) of bij de overheid:
    - voor inwoners van Vlaanderen: Agentschap Zorg & Gezondheid, Afdeling Preventie, Eerstelijn & Thuiszorg, Koning Albert II-laan 35 bus 33, 1000 Brussel;
    - voor inwoners van Brussel: Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, Louizalaan 183, 1050 Brussel.

    Je hebt misschien ook interesse in: