Gezondheidsartikels
07-29-2020

Voor jong en oud

Fietsen is een sport voor jong en oud. Sporten kan zeer belastend zijn voor je lichaam met blessures tot gevolg. Tijdens het fietsen hebben je gewrichten minder last van de zwaartekracht. Hierdoor heb je minder kans op blessures.

Regelmatig fietsen

Fietsen is goed voor hart en bloedvaten. Tijdens dat je aan het fietsen bent, gaat je hartritme verhogen en je bloed sneller stromen. Dat wil zeggen dat je afvalstoffen sneller afgevoerd zullen worden en de voedingstoffen sneller aangevoerd zullen worden.

Wil je je risico op hart- en vaatziektes verminderen? Fiets dan regelmatig en minstens 20 minuten per dag. Het risico daalt namelijk als je minstens 2,5 uur per week aan beweging doet. Ga je voor vetverbranding dan fiets je best langer dan 60 minuten,want pas dan spreekt je lichaam je vetreserves aan. Om die vetreserves te verbranden moet je wel goed doorfietsen en 60% van je maximale hartslag behalen.

Fietsen is ook goed tegen diabetes. Als je 4 à 5 keer per week kwartiertje fietst bouw je niet alleen een conditie op, maar kan ook diabetes type 2 gestopt of teruggedraaid worden. Verder kan je door regelmatig te fietsen (3 keer per week 45 minuten) je biologische leeftijd tot 9 jaar verlagen. Bewegen in de buitenlucht zal ook je huid jonger houden.

Naast fysieke voordelen heeft fietsen ook op cognitief niveau een positieve werking. Door te fietsen krijg je heel wat prikkels binnen die je geheugen zullen trainen en mee in vorm zullen houden. Beweging beschermt ook tegen (vasculaire) dementie. Vasculaire dementie is een vorm van dementie waarbij de hersencellen afsterven door te weinig bloedtoevoer naar de hersenen.

De gezonde buitenlucht

De gezonde buitenlucht is voordelig voor je lichaam. Door buiten te fietsen krijg je voldoende vitamine D (via het natuurlijke zonlicht) binnen en kunnen je lichaam en geest ontspannen. Vitamine D hebben we namelijk nodig voor onze botten en spieren. Smeer je bij zonnig weer altijd goed in met een zonnecrème die degelijke bescherming biedt (factor 50).

Tijdens het fietsen bouw je ook een weerstand op tegen bacteriën en virussen. Verkoudheden loop je niet op door in de regen of koud weer te fietsen, maar in een warmte ruimte met heel wat mensen.

Met een tweewieler op verplaatsing

Een fiets is ook een vervoersmiddel. Geen zin om in de file te staan? Dan kan je ook opteren om de fiets als vervoersmiddel te gebruiken. Zeker in een binnenstad kan een fiets handig zijn en hoef je geen parking te zoeken of betalen! En dan spreken we nog niet over de bijdrage die je hiermee levert voor het milieu!