03-04-2024

De geboorte van een kind, een startpunt voor marketing

Zwangerschap is – net als ouderschap – ambivalent: je kunt tegelijkertijd heel blij en heel bezorgd zijn. Als je aan je baby denkt, wil je enkel en alleen het beste. En als je jezelf wilt voorbereiden op de komst van de nieuwe baby, kan alles wel eens in het honderd lopen, met zoveel selectiecriteria (ecologische materialen? prijs? grootte? nut? ontwerp? ...) en zoveel verschillende keuzes.

Voor merken is de komst van een kind een zegen: het koppel wordt een gezin waarvan de behoeften groeien. Zo is er natuurlijk een extra mondje te voeden en een luier te verschonen, maar het gaat veel verder dan dat. Je moet de kamer inrichten, de woonkamer herinrichten, de keuken uitrusten, eventueel een ander vervoersmiddel voorzien ... Ouder worden leidt onvermijdelijk tot nieuwe consumptiepatronen en hoe sneller merken een relatie opbouwen met jonge ouders, hoe meer ze hopen dat deze klant zullen blijven en dat het hele gezin trouwe klant wordt. Bovendien willen ouders meestal het beste voor hun kinderen, dus zullen ze minder geneigd zijn om hierop te bezuinigen. Jonge ouders zijn daarom klanten die verwend moeten worden en die merken vooral niet willen mislopen.

Relax, alles wat je baby nodig heeft ben jij!

Neem met dat in gedachten een stapje terug. Je kan urenlang kinderwagens blijven vergelijken of blijven zoeken naar het dekentje waarin je je baby voor het eerst wilt wikkelen. Als je daar blij van wordt, doe het dan. Maar als dit een bron van zorgen, piekeren of angst of een te grote mentale last wordt, denk hier dan aan: babyspullen zijn in de eerste plaats gemaakt voor het comfort van de ouders, niet voor dat van de baby. Een kinderstoel? Zo hoef je je baby niet op je schoot te zetten tijdens het eten en voorkom je dat er op jou gemorst wordt. Een luiertafel? Die zorgt ervoor dat jij je niet hoeft te bukken en je rug niet hoeft te pijnigen. Een flessenwarmer? Zo weet je dat de melk in de zuigfles niet te veel of te weinig wordt opgewarmd in de microgolf. Een keukenrobot voor fruitpap? Dit is een aantrekkelijk alternatief voor stomen in een steelpan of voor een eenvoudige staafmixer, enzovoort.

Indien al deze keuzes te veel ruimte innemen in je hoofd, of in je portemonnee, ga dan altijd terug naar de essentie: je baby heeft – boven alles – jou nodig. Heeft je warmte nodig, je blik, je zorg, je stem ... kortom, je liefde. Je zult dus geen onvolmaakte ouder zijn als je slecht uitgerust bent of denkt dat je slecht uitgerust bent. Wat een opluchting, nietwaar?

Kan je ook zonder babymateriaal?

Het is natuurlijk een stuk minder praktisch, maar met de volgende essentiële zaken kom je een heel eind in het vervullen van de basisbehoeften van je kind:

  • huid-op-huidcontact, zodat je baby de optimale temperatuur behoudt en het hart- en ademhalingsritme op dat van jou afstemt. Het schept bovendien een belangrijke fysieke band tussen ouder en kind, die beantwoordt aan de essentiële behoefte van het kind met name verbondenheid;
  • borstvoeding geven als jij/je partner dat goed vindt, om uiteraard de vitale voedingsbehoefte van de baby te vervullen, maar ook diens behoefte aan bescherming (antilichamen in moedermelk die het immuunsysteem van de baby versterken) en aan verbondenheid (afscheiding van oxytocine);
  • de baby zo veel mogelijk dragen om nabijheid te bevorderen en spijsverteringsstoornissen te voorkomen;
  • onvoorwaardelijke liefde geven, d.w.z. er zijn in goede en slechte tijden, om je kind een stabiel emotioneel kader te bieden waarmee het later zelfvertrouwen kan opbouwen en de wereld kan gaan verkennen.

Natuurlijk moet je je baby ook verschonen, wassen, het slaappatroon respecteren, reageren op pijn (koliek, reflux, enz.), zorgen dat de baby het warm genoeg heeft (maar niet te warm), er tegen praten, enz. We wilden je vooral laten zien dat je buitengewone krachten in je hebt, die het welzijn van je baby zullen verzekeren. Je kunt het dus ook goed doen zonder elk mogelijk babyartikel aan te kopen.