Veelgestelde vragen

Wat gebeurt er als ik mijn dossier niet in orde breng?

Als je je dossier niet in orde brengt, heb je voor de rest van het jaar geen recht op een terugbetaling.

Heb je twee opeenvolgende jaren geen recht op een terugbetaling? Dan zijn wij wettelijk verplicht om je aansluiting te beëindigen.

Wil je je opnieuw inschrijven bij een ziekenfonds? Dan kan het zijn dat je een wachttijd van 6 maanden moet doorlopen, voordat je weer aanspraak kunt maken op de terugbetaling van gezondheidszorgen.

Wilt u weten of uw bijdragen in orde zijn, ga dan naar e-Mut. U kunt deze informatie ook verkrijgen in al onze kantoren of door te bellen naar 02 506 96 11.

Waarom heb ik geen recht meer op terugbetaling van de gezondheidszorgen?

Om aanspraak te kunnen maken op terugbetaling van de gezondheidszorgen, moet je een bepaald plafond hebben bereikt aan bijdragebons en/of gelijkgestelde dagen. Aangezien je deze minimumwaarde niet hebt bereikt, kan het recht op terugbetaling van de ziektekosten niet worden verlengd. De bijdragebons en gelijkgestelde dagen die we gebruiken om de berekening uit te voeren zijn:

  • De bijdragebons betreffen de bezoldiging van werknemers, de sociale premies van zelfstandigen en de wettelijke bijdragen van bepaalde categorieën van gerechtigden;
  • Gelijkgestelde dagen betreffen de perioden waarin je werkloos of gepensioneerd was, een (erkende) handicap of vergoede ziekte had enzovoort

Informatie over je bijdragebons en/of gelijkgestelde dagen wordt elektronisch doorgestuurd door de betreffende sociale zekerheidsinstellingen.

De bijdragebons en/of gelijkgestelde dagen van een bepaald jaar verzekeren je voor de gezondheidszorgen in de periode van 1 januari tot en met 31 december van het 2e jaar dat volgt op het jaar waarin de bon werd uitgegeven. Zo ben je met de bijdragebons en/of gelijkgestelde dagen van 2016 bijvoorbeeld gedekt voor de periode van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018. 

 

Wilt u weten of uw bijdragen in orde zijn, ga dan naar e-Mut.

Op wie is deze beëindiging van het recht van toepassing?

Het recht werd beëindigd voor jou en al je personen ten laste.

Hoe kan ik mijn bijdragen in orde brengen?

Neem contact op met een van onze raadgevers. Zij helpen je om een oplossing te vinden, zodat jij je rechten weer terugkrijgt.
Daartoe moet u een inventaris opmaken van:

  • alles wat u in 'huidige jaar-2' gedaan hebt op professioneel gebied (periodes van werk, werkloosheid, uitzendwerk   enzovoort)
  • eventuele veranderingen in uw situatie in huidige jaar-2' (verhuizing, echtscheiding, geboorte, verblijf in het buitenland   enzovoort).

    Verzamel zoveel mogelijk documenten die een inkomen kunnen bewijzen van al uw gezinsleden in 2018. Verzamel voor elk van deze personen ook de volgende documenten:

  • een kopie van het aanslagbiljet van de personenbelasting met de inkomsten van het huidige jaar-2'
  • een kopie van het laatste aanslagbiljet van de onroerende voorheffing (kadaster) van elk onroerend goed

*Voorbeeld: we zijn in 2023-2 = dus al je gegevens voor het jaar 2021