Nood aan een digitale detox?

Printvriendelijke versiePDF-versie
29/12/2017

De eindejaarsfeesten zijn weer achter de rug. Naar goede gewoonte starten heel wat mensen in januari aan hun lijst met goede voornemens. De laatste jaren lijken we er een nieuwe "verslaving" op na te houden: smartphones. Zo blijkt bijna 20% van de Vlamingen zich afhankelijk te voelen van zijn of haar smartphone.

Gebruik jij je smartphone ook meer dan je lief is? Wil je je smartphonegebruik terugdringen en heb je al eens gedacht aan een digitale detox? Probeer dan zeker de volgende tips uit!

 

  • Schakel de meldingen van je apps uit. Zo word je niet steeds afgeleid door inkomende berichten.
  • Hou je smartphonegebruik een week bij. Zo kun je nagaan op welke manier, hoe vaak en op welke momenten je je smartphone gebruikt. Dit maakt het eenvoudiger om nadien efficiënt in te grijpen.
  • Maak een lijst met momenten en/of activiteiten waarop je je smartphone niet mag gebruiken (bijvoorbeeld tijdens het autorijden, sporten of studeren) en hou je daaraan.
  • Las af en toe een smartphonevrije dag in. Zo kun je je optimaal concentreren op andere bezigheden.
  • Schakel je smartphone een halfuur voor het slapengaan uit. Het is immers geen goed idee om je hersenen op dat moment te confronteren met te veel nieuwe informatie.
  • Leg je gsm op de achterbank tijdens het autorijden. Zo heb je niet de neiging om vlug te antwoorden op een bericht en kun je nog steeds handsfree bellen als je je smartphone kunt verbinden met je auto.


Wil je meer weten over overmatig smartphonegebruik? Lees dan zeker het artikel 'Help, ik ben verslaafd aan mijn smartphone!' (Mutualistische Weergalm jongeren, januari 2018).